Onze reis door Thailand, Deel 1. | Traveling

Een reis naar Thailand was iets dat al jaren op mijn bucketlist stond. Begin 2018 besloten we die droom waar te maken en te beginnen met de voorbereidingen van de reis. Zoiets begint natuurlijk altijd met plaatjes kijken, vluchtprijzen opzoeken en kwijlen bij alle mooie plekken. We wisten van te voren dat het een hoop werk zou zijn om deze reis te plannen, dus zijn we daar op tijd mee begonnen. We gingen naar het reisbureau voor wat boeken en informatie en zijn daarna zelf aan de slag gegaan. Ben je beniewd naar wat wij allemaal hebben gedaan qua voorbereiding? Lees dan het eerste artikel: “Voorbereidingen rondreis Thailand, 2018.” In dit artikel vertel ik jullie alles over het eerste deel van onze reis.

De heenreis met een tussenstop in Dubai.

Papa zou rond een uur of 3 bij ons zijn en rond een uur of 4 zouden we aanrijden naar het vliegveld in Dusseldorf. Gelukkig hadden we nog een aantal laatste dingetjes kunnen regelen want de vrije tijd die we hebben gehad tot aan de vakantie hebben we echt wel nodig gehad. Het is meer regelen dan je denkt. Rond 16:00 zijn we dus aangereden richting Duitsland en waren we (ruim) op tijd op het vliegveld. Hier begon onze reis. Het inchecken, de security en het boarden ging allemaal vrij snel dus heel veel tijd hebben we niet gehad op het vliegveld. Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten zou de vlucht iets meer dan 6 uur duren. Deze zijn we doorgekomen met keuze uit duizend films, een maaltijd en korte dutjes.

Na een nachtje doorhalen in het vliegtuig kwamen we aan in Dubai. Een super grote maar mooie stad vol hoge gebouwen, dure auto’s en luxe hotels. We begonnen in het grootste winkelcentrum van de wereld genaamd “Dubai Mall” waarbij je zo ver als dat je kunt kijken omsingeld bent door winkels en eettentjes. Van de meest luxe merken tot normale drogisterijen en restaurantjes. Vanuit het winkelcentrum hebben we ook de fonteinshow gezien. Zeker een aanrader als je in Dubai bent. Deze is s’middags twee keer om 13:00 en 14:00 en s’avonds om het half uur. Na een aantal uurtjes in het winkelcentrum te hebben doorgebracht zijn we met de metro doorgegaan naar een strandje. We wilde eigenlijk ook nog naar het wereld beroemde palmtree eiland maar we waren ondertussen zo vermoeid van de overgeslagen nacht dat we toe waren aan even uitwaaien op het strand en die zijn daar niet. De stranden die ze bij dat eiland hebben zijn namelijk privé en alleen voor hotelgasten. We hebben nog even op het strand gezeten en toen het donker begon te worden zijn we teruggegaan naar het vliegveld. Onze volgende vlucht ging die avond namelijk alweer.

Door naar Bangkok.

Na een tweede nacht in het vliegtuig kwamen we s’morgens uiteindelijk aan in Bangkok. Na een reis van zo’n 28 uur (inclusief het dagje Dubai.) waren we redelijk vermoeid. Vanaf het vliegveld hebben we een taxi gepakt naar het hotel. Daar hebben we nog even aan het zwembad gelegen en daarna zijn we wat gaan eten. We deden ons best om wakker te blijven om zo een jetlag te voorkomen. Ons hotel zat aan de ‘Khao San Road’ een bekende en super drukke straat in Bangkok. Hier hebben we de rest van de middag en avond gespendeerd. Rond een uurtje of negen zijn we terug gegaan naar het hotel waar we allebei vrij snel in slaap vielen.

Na twee vluchten en twee overgeslagen nachten dus geen tot weinig slaap waren we blij dat we eindelijk die uurtjes in hadden gehaald. Toen we wakker werden in Bangkok zijn we gaan ontbijten bij het hotel. In de middag stond er een fietstocht op de planning. Het was ongeveer een uurtje lopen waarvan een groot deel langs een markt met allerlei kraampjes. Eenmaal bij de verzamelplek aangekomen stapte we op de fiets en begonnen we in de drukke en smalle straatjes van Bangkok. Vanuit daar fietste we zo China Town binnen en gingen we door naar de natuur. Over smalle weggetjes met scherpen bochten. Dit was echt wel de manier om Bangkok te zien in een paar uur tijd. Later kwamen ergens aan waar we op de Longtail boot zijn gestapt. Die dingen gaan harder dan je denkt. Zo zagen we allerlei huisjes op het water en het was echt gaaf om Bangkok ook vanuit het water te kunnen bekijken. Na ongeveer een uurtje kwamen we weer bij een plek waar we onze weg weer vervolgde met de fiets. Een fietstocht (en dan voornamelijk die van Co van Kessel) is echt een aanrader omdat zij ervoor zorgen dat je alle mooie plekjes van Bangkok te zien krijgt. Ook liet ze ons markten zien en verschillende soorten fruit proeven. Na de fietstocht hebben we de tuktuk teruggepakt richting de stad waar we nog opzoek moesten naar een hotel voor die nacht. Nadat we eindelijk een hotel hadden gevonden zijn we wat gaan eten en hebben we nog wat over Khao San Road gelopen. Omdat wij van te voren niets hadden gepland en dus ook geen hotels hadden geboekt, moesten wij dit iedere dag weer opnieuw doen. Maar, dat houdt het ook wel weer leuk!

Een dag in Kanchanaburi..

Kanchanaburi is een klein plaatsje dat (voor Thaise afstanden) dicht bij bangkok ligt. S’morgens werden we opgehaald door een busje die ons naar Kanchanaburi bracht. Een rit van zo’n twee uur. Via internet had ik in de bus een hotel geboekt maar toen we daar aankwamen merkte we al snel dat de mensen van het hotel geen woord Engels spraken. Via verschillende hulpmiddelen zoals apps en gebarentaal hebben we een taxi weten te regelen die ons naar de Erawan watervallen zou brengen. Onderweg zijn we nog even gestopt om te ontbijten waarbij de taxichauffeur gewoon op ons stond te wachten. Van te voren hadden we een prijs afgesproken maar we hadden niet in de gaten dat dit voor heel de dag was. We hebben namelijk letterlijk heel de dag een privé chauffeur gehad voor 1200 Thaise Bath. (Dat is omgerekend zo’n €30,-) Zelfs toen hij na lange rit had afgezet bij de watervallen zei hij: “You be back at 16:30, i wait here for you.” En toen we terugkwamen stond hij inderdaad netjes op ons te wachten om ons terug te brengen. De Erawan watervallen liggen in een natuurgebied in de bergen en is ook zeker een aanrader als je in Thailand bent. Een prachtig gebied waar een national park van gemaakt is. Alles is super goed geregeld en midden in de natuur. Je kunt er van alles kopen zoals eten, drinken en zelfs kleding. Overal staan life guards om te zorgen dat iedereen veilig een duik kan nemen en dat alles soepel verloopt. Op de terugweg vroegen we de chauffeur of hij ons in het centrum af wilde zetten zodat we daar wat konden eten. Hij vroeg zelfs toen of hij op ons moest wachten maar dat was niet nodig dus we hebben hem betaald en bedankt.

Naar het noorden.

Deze dag hadden we een vlucht geboekt naar het noorden. Omdat we hiervoor eerst terug moesten naar Bangkok hebben we vanuit Kanchanaburi en busje gepakt daar naartoe. Eenmaal op het vliegveld aangekomen bleek dat we iets te vroeg waren en dus hebben we op het vliegveld ontbeten. De vlucht naar het noorden duurde maar zo’n 2 uurtjes dus dat was zo voorbij. Eigenlijk was ons plan om de nachttrein te nemen naar Chiang Mai maar die zat voor de rest van de week helaas vol. Vonden wij erg jammer omdat dat ons juist zo’n leuke ervaring leek. maar, dan ben je wel zo’n 12 uur onderweg. Toen we bij het hotel aankwamen besloten we om nog even naar het centrum van Chiang Mai te gaan, ons hotel zat daar namelijk super dicht bij. In de avond was daar een markt met allerlei kraampjes. Van streetfood tot souvenirs en kleding. Zeker leuk om een gezien te hebben.

In Chiang Mai waren er genoeg dingen die we wilde zien of doen. Een van die dingen was een Thaise kookcursus. Ook al ben ik geen mega fan van de Thaise keuken, leek het ons wel super leuk. De volgende dag zijn we s’morgens opgehaald door een busje en naar een kookschool in de stad gebracht. Omdat wij hadden gekozen voor een kookcursus op de boerderij, stapte we in een ander busje om daarheen te gaan. Onderweg stopte we bij een lokaal marktje waar ze verse groenten, fruit en andere etenswaren verkochten. Onze leidster vertelde dat hier vrijwel alleen de lokale bevolking kwam en (op de kook-cursisten na) geen toeristen. Ze liet ons verschillende groenten en fruit zien die we zouden gaan gebruiken tijdens de cursus en ze vertelde alles over verschillende soorten rijst en noodles. Eenmaal op de boerderij aangekomen kregen we ook nog een rondleiding door de tuin waar alle planten en kruiden verbouwd werden. Uiteindelijk hebben we in een aantal uur tijd vijf gerechtjes gemaakt en gegeten dus na de derde zaten we al redelijk vol. Het was super fijn dat we zelf onze gerechten op smaak mochten maken aangezien ik bijvoorbeeld niet zo van pittig eten hou en Wim juist wel. Tijdens de kookcursus leerde we een vrouw kennen uit Ierland. Na de kookcursus zijn we met haar nog wat gaan drinken en daarna zijn we teruggegaan naar het hotel.

Dit was het eerste deel van onze reis door Thailand. Omdat we zo veel gezien en gedaan hebben lijkt het me slimmer om alles op te delen in meerdere artikelen. Hoeveel het er precies gaan worden weet ik nog niet maar daar komen jullie snel genoeg achter.